Навигација

Опис предмета

21М13004 - Дискурс учионице

Спецификација предмета
НазивДискурс учионице
Акроним21М13004
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модул
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета јесте стицање основних знања о дискурсу учионице матерњег, другог или страног језика, као и оспособљавање студената за њихову практичну примену у настави. Кроз интердисциплинаран, теоријски и практичан приступ студенту се предочавају како општи појмови из предметне области, уз посебан осврт на продубљивање знања о стратегијама и дидактичким техникама у циљу планирања дидактичке праксе, тако и одабрани специфични аспекти процеса усвајања или учења и наставе језика.
      Исходи учења (стечена знања)Студент стиче основна знања о дискурсу учионице, о општим и специфичним карактеристикама процеса учења и наставе језика и оспособљава се за њихову примену у реалној језичкој употреби, подучавању и проучавању језика.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставе1. Основни појмовни апарат из области глотодидактике, теорије усвајања другог језика, анализе конверзације и дискурса. Input, output и интеракција у учионици другог/страног језика. 2. Контекст и динамика учионице. Дидактичка комуникација према Хајмзовом моделу SPEAKING. Актери наставног процеса (дидактичка тријада). Интерни и екстерни фактори у продукцији и рецепцији усмене и писане речи. (А)симетричне улоге учесника интеракција (teacher’s talk, teacher’s talking time, student’s talking time). 3. Дидактичке интеракције кроз историју глотодидактичких метода. Комуникативнa настава језика. Хипотезе о учењу и усвајању језика. Кључне компоненте комуникативне компетенције (прагматичко-дискурсна, интеракциона). Развој продуктивних, рецептивних и др. вештина. Дијалошка и монолошка продукција и вештина интеракције из перспективе наставника и из перспективе ученика. Нивои компетенције и скале са дескрипторима у ЗEO. 4. Дидактика (раз)говорног језика. Оперативни модели (наставна јединица, силабус и др.). Селекција циљаних наставних материјала и техника. Форме рада (индивидуални, партнерски, групни). Примена технологија у настави. Дидактичке интервенције, анализа и исправка грешака (ауто- и хетерокорекција, корективни фидбек). 5. Говорни и писани корпуси другог/страног језика. Анализа грешака србофоних ученика (фонетски, ортографски, лексички, … ниво). Организација часа и активности усмерених на развој вештина. Евалуација и тестирање вештина. Усмена и писана рецепција и продукција.
      Садржај практичне наставеИнтерактивна настава, дискусија, самосталан рад изван учионице итд. Истраживачки рад уз примену стечених теоријских знања.
      Литература
      1. Cazden, C. (2001). Classroom discourse. The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heinemann.
      2. Walsh, S. (2006). Investigating Classroom Discourse. New York: Routledge.
      3. Brown, G. & Yule, G. (1989). Teaching the Spoken Language. An approach based on the analysis of conversational English. Cambridge: Cambridge University Press.
      4. Nuzzo, E. & Grassi, R. (2016). Input, output e interazione nell'insegnamento delle lingue.Torino: Loescher.
      5. Скрипта за предмет. (Цековић-Ракоњац, Н. (2012). Ортографска транскрипција говорног корпуса ЕСНАКИТ. У А. Вранеш, Љ. Марковић & Г. Александер (прир.), Дигитализација културне и научне баштине, универзитетски репозиторијуми и учење на даљину, књ. 3 (стр. 163-182). Београд: Филолошки факултет.)
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеПредавања, вежбе, дискусије, самосталан рад, рад у групи.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30