Navigacija

Opis predmeta

2105043 - Istorija čitanja

Specifikacija predmeta
Naziv Istorija čitanja
Akronim 2105043
Studijski program Srpska književnost i jezik,Srpska književnost i jezik sa komparatistikom
Modul
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Autoreferiranje čitalačkog čina; Oktrivanje čitalačke individualnosti i kulturnoistorijske uslovljenosti recepcije. Prepoznavanje stilskoformacijskih aspekati čitanja (čitanje u srednjem veku, u baroku, u doba prosvećenosti, u 19. veku). Recepcijske igre – dvosmislnost, polisemičnost, alegoričnost teksta. Upoznavanje sa modernim teorijama čitanja.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student će steći uvid u dinamičnost istorije čitanja, naučiti da prepoznaje promenljive odnose prema pisanom tekstu koji su se menjali kroz različite epohe (čitanje u srednjem veku, u humanizmu i renesansi, u doba prosvećenosti...); Znaće da najpoznatija dela srpske književnosti tumači u jednom širem recepcijskom kontekstu, da čita skrivena značenja (alegorija, parodija) i da se samostalno, istraživački služi metaliteraturom.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Odnos prema pismenosti i čitanju kroz istoriju (od čitanja rukopisnih tekstova do hiperteksta). Istorija recepcije najpoznatijih dela srpske književnosti 19. i 20. veka. Čitanje zabranjenog, dvosmislenog. Cenzura. Programski tekstovi. Polemike. Književni pogledi pisaca i eseji o delima drugih autora. Teorije čitanja na kraju 20. veka.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. A. Mangel, Istorija čitanja; Novi Sad: Svetovi, 2005.
      2. S. S.Averincev, Reč i knjiga u: Poetika ranovizantijske književnosti, Srpska književna zadruga, 1982.
      3. Platon, Fedar; Beograd : Narodna knjiga-Alfa, 1996
      4. S. Novaković, Srpska knjiga i njeni prodavci i čitaoci u 19. veku, Banjaluka : Centar za srpske studije, 2020
      5. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word Book by Walter J. Ong, London - New York: Routledge, 2002 (1982)
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Vežbanja, diskusija, pisanje referata
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 30 Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari