2127141 - Knjiga i biblioteke kod Srba 1
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Knjiga i biblioteke kod Srba 1 | |||
Akronim | 2127141 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture | |||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | / | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Dva medija komunikacije znanja - knjiga i biblioteka, razmatraju se u kontekstu istorijskog razvoja nacionalne kulture. Studenti se upoznaju sa razvojem pojedinih vrsta pisane građe kod Srba u srednjem veku, razvojem pismenosti i čitalačke publike, odlikama srednjovekovnog manuskripta, iluminiranjem rukopisa, pisarskim i prepisivačkim školama, manastirskom kulturom knjige, sadržinom fondova i organizacijom manastirskih i dvorskih biblioteka, ranim štamparstvom kod Srba. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Razumevanje pojedinih etapa i epoha u razvoju pismenosti, knjige i biblioteka kod Srba; društvenih i ekonomskih pretpostavki za razvoja ovih fenomena; razumevanje srednjovekovne kulture kroz upoznavanje najviših dometa pisane reči, najlepših i najdragocenijih rukopisa, autora, pisara, prepisivača; razvijanje interesovanja za buduća istraživanja na ovom polju; jačanje profesionalne kompetentnosti. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Od biblioteke manastira Hilandara i dvorskih biblioteka srpskih despota, preko čitališta u 19. veku, do Narodne biblioteke Srbije i Biblioteke Matice srpske, koje predstavljaju vodeće institucije savremenog profesionalnog razvoja, traje devet vekova duga istorija srpskih biblioteka. Istorija pisane reči kod Srba, odlike pisanih dokumenata u pojedinim epohama, odnos rukopisne i štampane knjige, razvoj knjižarstva i izdavaštva, kao i zakonska regulativa kojom je u prošlosti bio regulisan položaj knjige i biblioteka, nadopunjuju istoriju biblioteka i nude mogućnost njenog boljeg razumevanja. Teorijska nastava obuhvata razvoj kulture pisanja, čitanja, sakupljanja i organizovanja knjižnih zbirki kod Srba do početka 18. veka. | |||
Sadržaj praktične nastave | Najlepše knjige srpskog srednjeg veka, materijali za pisanje i pisaći pribor, veština pisanja i iluminiranja, najznačajniji pisari i prepisivači, centri srpske pismenosti i pisarske škole, manastirski i dvorski skriptorijumi, liturgijske knjige, institucija notara, manastirske i vladarske biblioteke, put knjige do čitaoca, prve srpske štamparije, štampari i izdavači; pojam i značaj srbuljske knjige. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
1 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | monološka, interaktivno-komunikaciona, vežbe u učionici i u bibliotekama, prezentacije, radionice | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | 55 | |
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 15 | |||
Seminari |