Navigacija

Opis predmeta

2129045 - Tumačenje moderne mađarske poezije 1

Specifikacija predmeta
Naziv Tumačenje moderne mađarske poezije 1
Akronim 2129045
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Mađarski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima Upisan modul Mađarski jezik, književnost, kultura i odslušani predmeti Mađarska književnost 1-4 i Savremeni mađarski jezik G1-4 Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa poezijom prvog i drugog talasa mađarskog (estetskog) modernizma i avangarde, sa posebnim akcentom na tumačenju mađarske lirike prve polovine HH veka.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će steći sposobnost produbljenog tumačenja i kritičkog promišljanja mađarske modernističke i avangardne pesničke tradicije. Naučiće da pesme "zlatnog veka" mađarske poezije sagledavaju u komparativnom kontekstu.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Književnoistorijski pregled mađarske moderne. Pesnici prve generacije časopisa "Njugat": Endre Adi, Mihalj Babič, Deže Kostolanji, Đula Juhas, Arpad Tot, Milan Fišt, Friđeš Karinti. Poezija pesnika druge i treće generacije okupljene oko "Njugata": Lerinca Saba, Đule Ilješa, Atile Jožefa, Mikloša Radnotija, Ištvana Vaša, Zoltana Jekelija, Šandora Vereša, Lasla Kalnokija. Predvodnik mađarske avangarde Lajoš Kašak. Danilo Kiš kao srpski prevodilac i tumač pesništva mađarskog modernizma i avangarde. Evropski okviri mađarske modernističke i avangardne lirike.
    Sadržaj praktične nastave Na časovima praktične nastave (vežbi/seminara), osim produbljivanja veštine tumačenja lirike u sadržinsko-motivskom, tropološkom, filozofskom i versifikacijskom pogledu, posebna pažnja biće posvećena tumačenju pesničkog opusa jednog odabranog velikana (Endrea Adija, Atile Jožefa, Mihalja Babiča, Dežea Kostolanjija, Mikloša Radnotija, Lerinca Saba ili Šandora Vereša).
    Literatura
    1. Ban, I. i dr. (1976), Istorija mađarske književnosti. Novi Sad.
    2. Gintli, T. (2010), Magyar irodalom (Mađarska književnost). Budapest.
    3. Tverdota, Gy. (2005), Határolt végtelenség (Ograničeni beskraj). Budapest.
    4. Deréky, P. (1998), A magyar avantgárd irodalom (1915-1930) olvasókönyve. Budapest.
    5. Čudić, M. (2007), Danilo Kiš i moderna mađarska poezija. Beograd.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja: frontalni oblik nastave, monološka i dijaloška metoda, ppt prezentacije i nastava ex cathedra, uz diskusiju. Vežbe: na časovima vežbi insistira se na dijalogu, diskusiji i argumentovanoj raspravi.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 30
    Praktična nastava 10 Usmeni ispit 30
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 20