Navigacija

Opis predmeta

21D00003 - Poreklo i razvoj jezičke sposobnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Poreklo i razvoj jezičke sposobnosti
Akronim 21D00003
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj kursa je da upozna studente sa glavnim temama i problemima vezanim za poreklo i razvoj jezičke sposobnosti. Studenti će se upoznati sa različitim pristupima u proučavanju ovog problema i imati priliku da integrišu i upotrebe na nov način znanja iz oblasti koje su im poznate: lingvistika, psiholingvistika, usvajanje jezika, ali i da steknu osnovna znanja iz drugih oblasti uključenih u ova istraživanja.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Nakon kursa studenti će razumeti ključne teme i probleme iz interdisciplinarne oblasti kakva je proučavanjerazvoja jezičke sposobnosti. Biće u stanju da prate aktuelnu literature iz te oblasti i da imaju kritički odnos prema njoj, argumentujući za ili protiv određenih stanovišta.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Uvod – pregled tema; Adaptivna funkcija jezika; Karakteristike jezičkog sistema, razlike u odnosu na druge komunikativne sisteme, jezik primata vs. ljudski jezik; Biološke osnove jezika; Moguće faze u razvoju jezičke sposobnosti kod ljudske vrste; Nastanak jezika kao niz postupnih ili iznenadna promena; Vokalno ili gestovno poreklo jezika; Protojezik; Sintaksa i značenje; Jezičke univerzalije; Dodirne tačke jezičke evolucije i usvajanja jezika;
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Christansen, M. H. & Kirby, S. (2003). Language evolution. Oxford: Oxford University Press (odabrana poglavlja)
      2. Fitch, W. T. (2010). The Evolution of Language. Cambridge: Cambridge University Press. (odabrana poglavlja)
      3. Tomasello, M. (2008). Origins of Human Communication. Cambridge, MA: MIT Press. (odabrana poglavlja)
      4. Tallerman, M. & Gibson, K. (2012). The Oxford Handbook of Language Evolution. Oxford University Press.
      5. Berwick, R.C. & Chomsky, N. (2015). Why Only Us: Language and Evolution. The MIT Press.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Predavanja, grupne diskusije, konsultacije
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 60
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 30