Naziv |
Španska drama i pozorišna praksa u trajanju |
Akronim |
21D15011 |
Studijski program |
Jezik, književnost, kultura |
Modul |
modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik |
Tip studija |
doktorske akademske studije |
Nastavnik (predavač) |
|
Nastavnik/saradnik (vežbe) |
|
Nastavnik/saradnik (DON) |
|
Broj ESPB |
9.0 |
Status predmeta |
izborni |
Uslovljenost drugim predmetima |
Upisane doktorske studije. |
Oblik uslovljenosti |
|
Ciljevi izučavanja predmeta |
Upoznavanje sa španskom dramom i pozorišnom praksom, od njenih početaka u srednjem veku do savremenog doba. Fokusiranje na najznačajnije dramske pojave (dramske vrste i podvrste, dela i autore, teme i likove, poetike i praksu). Sagledavanje raznih oblika pozorišnog života (izvođači i ostali pozorišni profesionalci, glumačke trupe, organizacija, publika) i pozorišnih događaja (u okrilju crkve, na dvoru, u pozorišnim dvorištima i zdanjima, na ulicama i trgovima). Uočavanje specifično španskih obeležja - vrsta, žanrova, tema, likova, autora. Sagledavanje španskog doprinosa evropskom kulturnom nasleđu na polju teatra i njegovo komparativno vrednovanje. |
Ishodi učenja (stečena znanja) |
Studenti upoznaju noseća obeležja španske drame i pozorišne prakse u njenom trajanju od srednjeg veka do savremenog doba. Usvajaju činjenice o reprezentativnim delima, autorima i pojavama i osposobljacaju se da ih prepoznaju i vrednuju, kako u španskom, tako i u evropskom i svetskom kontekstu. Saznaju koji su španski dramski pisci, kada i kako, recipirani u Srbiji. |
Sadržaj teorijske nastave |
Počeci pozorišta na Iberijskom poluostrvu u srednjem veku, liturgijska drama i ostali oblici. Juan del Encina, „otac španskog pozorišta“. Razvoj svetovnog pozorišta u renesansi: Lope de Rueda i „paso"; Hil Visente, farse i „auti". Códice de autos viejos i autosakramental. Špansko nacionalno pozorište u XVII veku: pozorišni život u glumištima pod vedrim nebom. Lope de Vega i nova komedija. Mit o don Huanu. Calderón, La vida es sueño. Kritika baroknog pozorišta u XVIII veku. Tradicionalističko i populističko pozorište. Sainetes, tragedia, comedia. L. Fernández de Moratín. Romantizam i unošenje nacionalnih elemenata u dramu. Duque de Rivas, José Zorilla, Hartzenbusch. Teorije realizma primenjene u pozorištu. José Echegaray. Drama burgués. Benavente, Unamuno, Gómez de la Serna, Valle-Inclán, García Lorca. Pozorište posle 1939. Pozorište u egzilu. Alberti, Salinas, Maks Aub. Teatro realista. Vallejo, Olmo. Eksperimentalno pozorište. Arrabal, Nieva. Nezavisne pozorišne trupe i najnovije generacije dramskih pisaca. Huan Majorga. |
Sadržaj praktične nastave |
|
- Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español. Madrid: Cátedra, 2000.
- Huerta Calvo, J. (dir.), Historia del teatro español. Madrid: Gredos, 2003, 2 vols.
- Pedraza, Felipe B., Rodríguez, Milagros, Manual de literatura española, vols. 1-8, 10, 14, Tafalla: Cénlit, 1984-1996
- Stojanović, Jasna, Špansko pozorište baroka. Beograd:Filološki fakultet, 2011.
- Centro de documentación teatral. www.teatro.es / Muzej pozorišne umetnosti Srbije https://mpus.org.rs/
|